En dag

Blott en dag, ett ögonblick i sänder...så brukade min mormor sjunga. Eller så kommer jag ihåg fel. Det jag vet med största säkerhet är att hon sjöng och nynnade sig fram längs arbetsbänken. En annan sak hon sade var "den dagen den sorgen".

På något sätt finner jag det väldigt trösterikt att tänka på min mormor ibland. Ingen idé att ta ut nåogn sorg i förskott. Om en tand ska ut och det kommer att göra ont, så räcker det ju fullständigt att det gör ont då det väl sker. Det kommer med största säkerhet inte att göra ett dugg mindre ont vid det tillfället bara för att man lidit ont innan heller.
Det min mormor sade, med sitt lugn försöker många självhjälpsböcker beskriva. Carpe Diem med mera. Men inga lästa ord som vuxen kan någonsin mäta sig med den känsla min mormor förmedlade till mig. Hur reflekterande jag än är och hur mycket jag än är beredd att se mina troll spricka i solljuset så ger tanken på mormor mig mer frid i sinnet- än tiotusen uråldriga meditationstekniker- hur lättlärd jag än skulle visa mig vara.
Vi människor lever våra liv i ett sammanhang.
Det är viktigt, och kanske ska vi försöka ägna mer uppmärksamhet för  det sammanhang vi finns i och vill finnas i- istället för att jaga andra människors drömmar och tankar om vad som är gott och hur vägen dit ser ut?

Kommentarer
Postat av: Alba

Lugn och ro, stilla sinne, ja - det önskar vi oss.

Ny dag - nya tag!



Kram!



2010-11-30 @ 07:17:49
URL: http://absolutalba.blogg.se/albasjul
Postat av: Ulrika

Tack!

Jag är tracheotomerad, hål i luftstrupen. De ska försöka skära bort det som är fel i min hals. det är fler försvårande omständiheter med det hela tex att jag är stelopererad i nacken och därför måste de använda speciella instrument. sedan är det ärrvävnad de ska skära upp och risken att det växer igen är mkt stor. det har hätn tidigare nämligen och då har mitt tillstånd blivit akut.

Men en sak i taget, nu denna operation och sedan får vi se hur det blir. Om det krävs fler operationer tex. Tracken får jag hur som helst ha kvar minst ett halvår för att se hur det utvecklas.

sköt om dig.

Kram

2010-11-30 @ 20:01:37
URL: http://mittmirakel.blogg.se/
Postat av: Barnens Hjältar

Min mamma säger ofta den dagen den sorgen vilket jag vill minnas har hört även min mormor säga :-) Mormor är 91 år :-)

2010-11-30 @ 20:55:11
URL: http://barnenshjaltar.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0