EN bal på slottet

http://1.bp.blogspot.com/_BwlMF5XDB9k/S_TeJzY_7EI/AAAAAAAADQc/1xec5ViPmfQ/s400/dali_tid.jpgmen inte nödvändigtvis med betoningen på EN. Det vore något det. Eftersom jag inte är särskilt lik Askungen så sitter jag inte trånande och väntar. Jag tror visserligen på ödet med de val man gör på livets vidunderliga vägar är helt avgörande för nyanserna och kanske till och med färgskalan i "the big picture". Ödet kanske är en blandning av vad man förmår se: är verkligheten ljus, mörk, ljusblå eller höljd i rosa dimma....och vem man tror att man är eller vill vara. Vad man ser är i sin tur en följd av vem man varit och är. Alla tider är ständigt representerade i en person och likt en lök får man lager på lager i sin personlighet, inuti känner man sig dock som densamma.

Just nu läser jag Bodil Jönssons bok Tankar om tid- tio år senare. Visserligen misstänker jag att jag läst den förr, men det har jag isåfall helt glömt. (ibland är glömska något positivt- man får uppleva något igen, på ett nytt sätt). För tillfället har jag bara två reflektioner/ frågor att dela med mig av:

1. Skriver alla som heter Bodil bra böcker? Bodil Malmsten är ju en annan av mina favoriter.
2. Vad leder den allt mer utbredda historielösheten till? Jag har haft förmånen att arbeta nära ett antal äldre damer och herrar. Sådana som ägnat ett helt liv åt en mission, ett uppdrag. Jag har solat mig i ljuset av den djupgående kunskapsbyggnad de besitter och samtidigt tvingats inse att jag själv är en alltför rastlös själ för att någonsin uppnå den sortens uthållighet som krävs för att uppleva densamma. Bodil kallar tiden som råder nu för framtung och skriver på s 29:"för ingen tid har haft så lite av det förflutna i sig som vad vår tid har, och ingen har haft så mycket av framtiden närvarande redan i nuet. "

Något att fortsätta fundera på, hur detta hänger samman.
Detta var kanske ett väldigt omständligt sätt att säga: Jag är min egen lyckas smed! på.... Ikväll tänker jag landa, grunda mig, jorda mig.....vara ledig. Jag ligger i badet och läser med ansiktsmask och tända ljus. Efteråt väntar en chokladfondue med min älskade och ett glas rött vin. Jag tänker njuta av att bara vara fast på ett balanserat sätt- utan att vara varken bak- eller framtung. Bara leva precis i nuet.

Jag håller ju själv i stopp-uret i mitt liv. (bilden lånad från bloggen oumbärliga ting)
Ha en skön afton!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0