Intressant

Jag fann något intressant på Iowa State University. En modell över 4-H Life skills. Idag är begreppen skills ett ord som ofta används i spelande sammanhang, och i  psykologisk/ kognitiva. Frågan är: vad är en skill. Är det något man förtjänar, erövrar eller vinner.
Jag tror på människan som en lärande, samverkande, kännande, tänkande varelse. Som gör så gott den kan, som vill och behöver få vara sitt bästa jag. Ibland är det inte så lätt dock. Livets omständigheter kan bryta och bända en fri och lycklig själ. Men med kriser kommer mognad, lärande, självkännedom. Jag önskar att alla fick lära sig att världen och människor pålitliga. Så enkelt är det nu inte. Men hur man än ser på världen, med bitterhet eller tacksamhet så äger något rum som leder till livskunskap. Förhoppningsvis en livskunskap som leder till kompetens, en känsla av att klara av och växa.
För att komplicera ytterligare, så lär sig människan inte bara som individ lifeskills. Dessutom lär sig människorna som kollektiv vissa skills. Efter valutgången funderar jag mycket över vad vi människor har för samlad livskunskap och dess kollektiva uttryck....
Se på bilden, visst är den tydlig och lite användbar- för att förstå sig på mig, dig och kanske hela samhället?

Kommentarer
Postat av: Barnens Hjältar

Intressant!

Tack!! Jag har fått reaktioner ;-)

Jag sålde en bok i varje fall direkt efter framförandet :-)

2010-09-26 @ 22:06:27
URL: http://barnenshjaltar.blogg.se/
Postat av: Barnens Hjältar

Jag har länkat till artikeln nu, både på FB och bloggen :-)

2010-10-01 @ 09:00:00
URL: http://barnenshjaltar.blogg.se/
Postat av: Alba

På tal om "Liten utflykt" - ja visst borde det vara SNART - alldeles snart....

2010-10-06 @ 08:08:58
URL: http://absolutalba.blogg.se/
Postat av: Barnens Hjältar

Har du tröttnat på bloggen?

Kram på dig!!

2010-10-07 @ 14:48:06
URL: http://barnenshjaltar.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0