Stilla....

med en kopp kaffe börjar jag arbetsdagen, inatt sov jag illa. Men nu är solen på väg upp
och naturen dignar av snö. Jag fick dock köra två svängar till föris. En gång med Liv och den andra svängen med Tiger som glömdes hemma. Har ni försökt smyga er förbi två förskoleavdelningar? Det går inte. De är så uppmärksamma de små krabaterna på andra människor och relationer. Där är din mamma Liv! Säger de hjälpsamt :)

Jag pratade med några av mina kloka doktorandkollegor igår- om detta med att lämna jobbet därhän och vara ledig. Att koppla av och vila huvudet. Själv har jag ingen startsträcka överhuvudtaget och kan göra tre olika saker samtidigt. I praktiken kan jag alltså sitta och läsa en sak, skriva om det och samtidigt göra en presentation och dessutom planera för ytterligara sak. Det måste liksom vara tre skilda aktiviteter om ni http://cdon.se/media-dynamic/images/product/00/04/18/91/82/3/jonsson-bodil-tio-tankar-om-tid-tio-ar-senare.jpgförstår- då är detta busenkelt för mig. Är bra på att hålla reda på många saker samtidigt....Men just nu i livet- så har jag inte riktigt den energin över. Det gör att mina styrkor förvandlas till hot mot mitt mående. Jag behöver alltså lära mig vara "layedback" och ge mig det Bodil Jönsson kallar Ställtid. Det är AG nu- alltså After Google....allt är lättåtkomligt och omdelbart. Jag som inte har en inneboende tröghet måste alltså kompensera denna snabbet i "tidsandan" med att liksom lära mig vara långsam...om ni förstår

Jag lyssnar därför uppmärksamt på de som vet hur man gör...och tränar mig varje dag. Motarbetar min personlighet. Jag förväntar mig inte några stora förändringar men ändå en rörelse åt "rätt håll" och en insikt om mina automatiska tankar och beteenden.
Ett bra tips jag fick vara att "sätta händerna i" något...."måla något såfort som du tänker på jobbet":.....Nå det är nog inte möjligt. Då skulle mitt hem vara fruktansvärt ommålat och ständigt något som stod och torkade. Färgglatt förståss...men lite väl radikalt. :) Jag har dessutom målat både här och där redan. Jag stickar istället. Stikade små saker som jag kan skänka bort och som när jag stickar dem erbjuder mig möjligheten att sjunga långsamhetens lov.

Nåväl.
Nu sätter jag  fart. Idag ska jag uträtta stordåd! Gör en god dag!

Färgcirkel


Kommentarer
Postat av: Barnens Hjältar

Måste införskaffa Bodils bok, På tal om tid heter den va? Ha en fin dag vännen och tack, jag gillar vaggan mycket :-)

2011-01-19 @ 12:31:08
URL: http://barnenshjaltar.blogg.se/
Postat av: Barnens Hjältar

Tack tack! Skall beställa den nästa gång jag handlar. Nu läser jag explosiva barn av Ross Greene igen :-)

2011-01-19 @ 16:58:56
URL: http://barnenshjaltar.blogg.se/
Postat av: marie

har inte läst boken...men undrar uträttade du några stordåd =)

2011-01-21 @ 17:41:06
URL: http://tallrotsmarie.blogg.se/
Postat av: Mona Johansson

Det är viktigt att man hinner med i sina egna svängar

Jag är också av en människotyp som vill för mycket och tiden för knapp .Träna att ta det lugnt .Eftertanke Ge dig tid .Stanna upp .Kram en som vill dig bara gott.

2011-01-26 @ 16:06:42

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0