Hemligheter....

Nattvardens hemlighetHemligheter....Mona Lisas hemlighet, vad ler hon åt- Nattvardens och själva skapelsens det är sådant som jag tycker är spännande.

En bok jag nyligen läst är Nattvardens hemlighet. Jag har länge fashinerats av religiösa berättelser och särskilt den sista måltiden så det passade mig perfekt att få den i födelsedagspresent av Adrian och Liv. För 15 år sedan (typ) köpte jag en marmorfigur av denna mytomspunna händelse. Jag säger mytomspunna eftersom jag ser bibelns skrifter som något kulturellt och historiskt betingat. De verk som är uppförda på temat har varit föremål för diskussion. Marmorfiguren står i mitt kök som en påminnelse om att man faktiskt aldrig vet vilken måltid som är den sista. För mig är måltiden ett tillfälle att mötas, att se varandra och på olika sätt en stund av delande. Det har jag försökt förmedla till mina barn - även om jag är rätt säker på att jag i vissa fall misslyckats kapitalt- så har de haft möjlighet att välja att se måltiden som en stunds gemenskap.

När Jesus satt där, påstås han veta om att det är den sista måltiden. Det sägs att kanske lärjungen på hans högra sida i själva verket är hans livsledsagerska Maria Magdalena. Och alldeles oavsett så går det inte att bortse från Da Vincis bidrag i sammanhanget. Vad ville han med måningen Nattvarden och finns där några dolda budskap? Dessa frågor får vatten på sin kvarn i dessa dagar när forskaren Silvano Vicenti funnit bokstäver i MonaLisas ögon. Att Da Vinci var en lurig man, som ständigt gjorde anteckningar och dessutom spegelvänt så ingen skulle läsa dem över axeln på honom- är förmodligen sant. Att han målade tavlor i lager på lager och säkert då också kunde måla nåogt "förbjudet för sin tid" och sedan täcka det- känns inte helt osannolikt.

Hur som hellst så rekommenderar jag boken. Ytterligare en bok som försöker beskriva historien runt nattvarden och människornas religiösa stridigheter på ett läsvärt sätt. Och faktiskt lyckas riktigt bra!

På en vägg i vårt vardagsrum har jag ju dessutom målat av guds och Adams händer- från "the creation of man". Så ni förstår att historien var som "handen i handsken". Boken gav mig för övrigt inspiration till eget skrivande. Det får väl bli när jag fyllt 40...för tillfället saknas utrymme. Någon dag vill jag också resa till Louvren och besöka MonaLisa...och innan livet är slut ska jag också in i sixstinska kapellet. Där tänker jag lägga mig på golvet och bara titta rakt upp. Ända tills någon bär ut mig :)










Kommentarer
Postat av: Barnens Hjältar

Grymt målat vännen!

Haha, visst ser den lite förväntansfull ut ;-)

2011-01-15 @ 11:31:39
URL: http://barnenshjaltar.blogg.se/
Postat av: Moonwitch

Låter som en bok i min smak och vilken vacker målning att ha på väggen. Gillade också ditt sätt att tänka inför måltiderna, tyvärr är det inte alltid våra barn nappar på våra lite djupare tankar...

Sv: Det finns fortfarande en plats på webben för vituella ljus, du hittar den här http://www.gratefulness.org/candles/enter.cfm?l=sve

2011-01-15 @ 21:12:53
URL: http://ritamang.blogg.se/moonwitch
Postat av: alba

Jag följer dig gärna!



2011-01-16 @ 09:18:02
URL: http://absolutalba.blogg.se/
Postat av: Marie-Louise

Ah det är grymt spännande sånt där. Vi har precis pratat om detta i skolan, vi skulle läsa Da Vinci koden och sen analysera koder och historia m.m. Lite roligt faktiskt att få läsa Da Vinci koden på högskolan. Den där boken ska jag leta upp, tack för tipset.

Och vilken snygg väggmålning, en sådan skulle jag inte tacka nej till :)

2011-01-16 @ 10:06:39
URL: http://madredetres.blogg.se/
Postat av: Margot

Vilken fin målning. Ser fram emot din bok även om den kommer efter din 40-årsdag. Ska försöka läsa boken jag också. Sixstinska kapellet har jag besökt men inte hade jag någon tanke på att lägga mig på golvet så nu måste jag ju åka dit igen och se hur det fungerar. Det var ett fantastiskt kapell i alla fall.

Många kramar från Stockholm



2011-01-17 @ 16:23:34
Postat av: Mija

Tack för tipset, nått spännande att läsa!

2011-01-17 @ 20:31:25
URL: http://plogflickan.blogg.se/
Postat av: Lilitha

Intressant inlägg... Jag har alltid varit fascinerad av Jesus fast jag inte är kristen på det viset.



Mysig blogg. Hittade hit via Moonwitch.



Kram Lilitha

2011-01-19 @ 10:48:05
URL: http://lilitha.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0