Läsning

Jag inser att det är bäst jag skriver ner något kort om böckerna, innan jag glömt dem helt...de nyligaste lästa...

Hon går genom tavlan, ut ur bilden.
En bok som handlar om psykisk ohälsa och de diffusa orsakerna till den. Flickan i boken lever en stor del av sitt vuxenliv på olika typer av psykiska institutioner. Hon mår illa i själen. Är sjuk. Men när började det. Var går gränsen mellan ett barns fantasi känsla av otillräcklighet och sjukdom. När blir ett sunt hänsynstagande och istället något som kvöver den egna själen. Man förstår att mamman inte heller mådde särskilt bra, var känslig...Men hur påverkade allt detta. Flickan är utsatt för en psykosocial situation som är mycket skadlig i skolan. Några ungar härskar och söndrar...och det är tyvärr inget ovanligt. När det blir upp till individen att vara stark och ha fungerande coping-strategier i en kall och hänsynslös värld då är något mycket fel. De vuxna tittar bort och förstår inte. En bok att läsa för alla som lever i närheten av barn och unga.

Flickan med glasfötterna. Ack e nså magisk och stark berättelse. Om hoppet och ödet. Om de genuina relationerna och den starka önskan av att se och bli sedd. Det är som titeln säger. En flicka har böjrat förvandlas till glas. Hennes fötter är redan förglasade och processen fortskrider. Hon försöker söka upp någon som vet mer om det som händer och råkar då på en man, en fotograf som betraktar världen genom sina bilder och sin lins. Han har distanserat sig från världen. Men plötsligt finns inte mycket tid. Vad gör man då. Kärleken är evig...

Väktar- serien. Hoppsan, jag började läsa och sedan kunde jag inte sluta. Jag slök helt enkelt alla sex böckerna. En sjunde är på väg. Skriver mer en annan dag då jag piggnat till....


Kommentarer
Postat av: Katarina

Tack för boktipsen! Väktarserien har Anton slukat också med hull och hår...han väntar ivrigt på att nästa del ska gå att låna på svenska eller engelska!

2012-04-21 @ 11:15:25

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0