Sådant som faschinerar mig..

Den sjunde vågen är en mytomspunnen vågserie. Det sägs att den sjunde vågen är starkare och att varje ny vågserie är likadan som denna serie på sju. Det har visat sig vara en myt, men det är ändå lite intressant tycker jag. Den sjunde vågen sägs också vara förknippad med olycka.

De tusen papperssvalorna, är en annan sådan här mytomspunnen händelse. Ni kankse kommer ihåg boken Sadako och de tusen papperssvalorna? Av Eleanor Coerr. Oj vad jag grät när jag läste den som barn. Den är beserad på en verklig händelse. Flickan Sadako är dödligt sjuk i cancer efter Hiroshima och att vika tusen papperssvalor med origami sägs betyda evig lycka. Därför viker hon dem i hopp om att bli frisk.

Kommentarer
Postat av: Anonym

intressant men sorgligt iallafall den sista!

2012-02-15 @ 19:47:25
URL: http://soffie69.blogg.se/
Postat av: madelein - mamma till sex, tillgångar; Autism - ADHD

Det är något särskilt med siffran sju. Allting går i sjuårscykler med. Ha en fortsatt fin kväll!

2012-02-15 @ 22:40:44
URL: http://madelein.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0