Long time no see...

Eller sea kanske det ska vara. Det var ett tag sedan havet var sådär riktigt öppet nu, det var också ett bra tag sedan jag var ute på havet. Jag gillar det inte. Jag trivs bäst i stadiga små båtar roendes fram på min barndoms älv. Jag försöker blogga lite här och lite där. Framförallt för att jag behöver det. Skrivandet. Det suger och drar. När jag skriver så ser jag vad jag tänker. Konstigt va?

Igår läste jag om hur viljan och känslan inte alltid följs åt. Jo det är välkänt för mig. Jag har en stark vilja. Det gör att jag kan planera och genomföra saker, som jag inte ens vill. Men å andra sidan. Ibland händer det att jag av hela mitt hjärta inte känner för en sak- och då verkar det som att hur stark min vilja än är så kommer jag att agera och därmed styra bort från den förnuftiga och kloka planen. Min vilja står sig slätt.
Ibland är det som att ha ett krig inom sig, att leva med ett hjärta som är känsligt och en stark vilja. Jag hoppas att de med tiden lär sig lyssna på varandra. Tankarna går till Profetens ord om förnuft och passion. (Min favoritbok för övrigt)
"Ert förnuft och er passion är rodret och seglen för er sjöfarande själ. Om antingen seglet eller rodret går sönder, kan ni endast driva utan styrsel eller bli liggande stilla mitt ute på havet. Ty om förnuftet får härska ensamt, är det en hämmande kraft; och om passionen får utvecklas fritt är den en låga som bränner sig själv till döds."



Kommentarer
Postat av: Hanna

Myckrt fin bild! Vad härligt med snö!



Jag tror kanske att den jag hittade kan vara en sådan här; Lebbeus groenlandicus

http://www.osl.gc.ca/guide_sp/en/invert/sp/l-groenlandicus.html



Det är den som är mest lik den jag hittade..:)

2012-01-17 @ 18:17:37
URL: http://kallamighanna.blogg.se/
Postat av: marie

Längesedan jag kikade in oxå...men bättre sent än aldrig heter det väl!

Hej på dej!



kloka ord!

kram

2012-01-22 @ 17:55:11
URL: http://mariekjerulf.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0