Bara för att reda ut begreppen...?!



Det pågår tydligen ett krig i hemmen, företrädelsevis de som har småbarnsmammor. Iallafall om man ska tro reklamen. Det ska föras en KAMP mot bukfett och minsann- bakterier kan ta över i den smutsiga tvätten om man inte ger akt! Det tycks mig som om reklammakarna tänker sig kvinnor- och särskilt då småbarnsmammor - som några som behöver vara ständigt på sin vakt. Överallt lurar hoten, kroppen förändras, barnen orsakar sanitäriska olägenheter?

Visst är det trixigt ibland, att få allt att gå ihop. Kvinnofällan, dubbelarbete...etc...sådana begrepp som snart är utnätta till den grad att vi glömt vad de betyder och att det faktiskt, finns fog för den diskussionen.

Men tänk om man inte bryr sig om att det är smuts på smutskläderna- utan bara tvättar dem. Tänk om man rentav ser det som ett kärleksbevis med en fylld tvättkorg. Tänk att vara så begåvad att den svämmar över. Tänk om man är fler än en vuxen hushållet??? Kanske en av de vuxna kanske till och med är man. Fast ust den sortens människa lyser med sin frånvaro i reklamen. De har helt glömt bort männen, reklammakarna. Om inte de förmodas vara mottagarna av allt det estetiska, rena och sköna som väntar när alla kurer och tvättmedel använts enligt anvisningar....

Tänk sedan på att det gamla kvinnoidealet på matriarkernas tid bestod av en svulstig figur. På magen lagras östrogen, kan jag berätta- det är inte helt vanligt "bukfett".... (bilden lånad från Stefan Stenudds hemsida) Fast Klart man ska se till att må bra och vara sund. Men kroppen förändras. Så är det bara. Det är inte särskilt gångbart att önska tillbaka till den kropp man hade som 22 åring...även om man ibland känner sig precis så inombords. Jag har alla åldrar i mig- och det är jag glad över. Jag är också övertygad om att ifall jag skulle kunna möta migsjälv- som 22 åring, så skulle jag le igenkännande. Men också inse att jag lärt mycket sedan dess. Det är precis som det ska vara.

Kort sagt: Kan man anmäla reklamen på TV- för att den är bakåtsträvande, diskriminerande och inskränkt?
Jag ryyyser över de nya idealen eller försöket till normbildning som görs. För vems skull? Vem har tänkt ut budskapet och vem är det som förmodas ta emot det? Är det den "frigjorda" kvinnans dröm och vilja att vara sådan som reklamen framställer?

Var tog jämligheten vägen?

Jag blir så förbannad.
30 days- vilket skitsnack!

Kommentarer
Postat av: Marie-Louise

Så bra du skriver, mitt i prick. Ja inte lever jämställdheten i reklamens värld inte. Jag blir lika arg jag...

2011-02-05 @ 12:11:38
URL: http://madredetres.blogg.se/
Postat av: Margot

Som vanligt hittar du de rätta orden. Reklammännen (som det förmodligen är) borde anmälas till Diskrimineringsombudsmannen/kvinnan (vilket långt ord) och alla kvinnor borde få skadestånd. Fortsätt skriva och ge oss goda och fina ord Kramar

2011-02-08 @ 11:29:45

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0