Berättelsens och delandets makt

Tänk så mycket av våra liv så ges mening med hjälp av berättandets konst. Sådant vi inte förstår, försöker vi ikläda en skrud av omständigheter och mening, sådant vi upplevt återupprepar vi för våra medmänniskor. Ibland för att minnas något gott, andra gånger för att bearbeta något jobbigt. Åter andra gånger är syftet helt enkelt att bli ihågkomna. När slutar livet? Jag läste nyligen en bok som heter Summan, David Eagleman. Inte särskilt läsvärd för mig- men säkert helt ok för andra. Den beskriver eller snarare spekulerar kring livet före och efter detta, gud och skapelsen. Jag är visserligen imponerad av att det GÅR att skriva en bok på ett sådant ämne som är så till den graden pragmatiskt att den känns klinisk och inte har ett spår av andlighet i sig...Nåväl. Den bestod av 40 olika berättelser och det ändå fäst sig hos mig från boken är dessa rader:

Det finns tre dödar. Den första inträffar när kroppen slutar funger. Den andra när kroppen sänks ner i graven. Den tredje i det ögonblick, någon gång i framtiden, när ens namn yttras för sista gången.

Men åter till dagens filosoferande: Alla dessa berättelser om våra liv, de är ju helt fantastiska. Kanske är det så vi lär känna varandra och på riktigt möts. När våra berättelser tvinnas samman och vi lånar av varandra. Vi möter ju inte bara det vi ser utan också den person som någon VILL vara- de berättelsen den kommer med och visar sig med hjälp av.

På min tidigare arbetsplats hade vi en bokhylla- där alla kunde låna en bok och ha den så länge den ville. Man lade då förstås dit en annan bok i dess ställe. Det var typiska pocketböcker som stod där, sådant vi köpt med oss på tjänsteresor och inte tyckte vi ville spara på. Det gav hemtrevnad åt arbetsplatsen och samtalet om vår och författarnas berättelser fick en naturlig skjuts. Det var helt enkelt ett bra inslag för trivsel och gemenskap. Också älskar jag böcker och det gjorde att man ibland övervägda att läsa nägot som jag aldrig skulle valt själv. Berikande på många sätt var det. Även om böckerna bara stod där som en installation av en sorts samlad upplevelse.

Jag ska föreslå att vi gör något liknande på mitt nuvarande jobb.
Ha en skön dag!
http://1.bp.blogspot.com/_YW2de6CpNc4/TReYWE2f7-I/AAAAAAAAEKc/c_OyWjjG78g/s1600/bokhylla6%2Bregnb%25C3%25A5gen.jpg

Kommentarer
Postat av: marie

Du skriver så klokt!

Bra tips det där med böckerna....

Kram

2011-01-25 @ 10:29:57
URL: http://mariekjerulf.blogg.se/
Postat av: Magnus Larsson

Finns ju även nåt som kallas storytelling för att stärka och profilera företag,vet inte exakt innebörden,men alla har väl iaf hört nån story om Kamprad t.ex...

2011-01-25 @ 16:54:35
Postat av: Margot

Håller helt med dig. Vi har också en bokhylla med böcker som arbetskollegor (framförallt pocketböcker) som man får låna och läsa. En mycket bra ide.

Ha det fortsatt gott och sakta ner farten någon gång emellanåt (som du själv säger att du bör göra) så du hinner ifatt dig själv eller så att vi vanliga människor hinner med. Kram

2011-01-26 @ 13:26:57
Postat av: Barnens Hjältar

Tack söta du!!

Mycket jobb idag, jag med..det har varit skitbra för mig!

Kram

2011-01-26 @ 20:05:27
URL: http://barnenshjaltar.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0