Snöstorm och drömmar

Det passar ganska bra att sitta och drömma vid ett fönster då det faller stora fluffiga snöflingor. Det ska jag ägna stora delar av helgen till. Elda i kaminen i stugan och mysa. Dessvärre är det deklarationsdags. Gulp. Det tycker jag inte om. Men jag börjar bli van. Dessutom är de trevliga tjänstemännen på skatteverket så hjälpsamma.

Det går egentligen inte att förstå hur man kan må så bra av att leva primitivt stugliv. Men så är det. Kanske är det mindre som brusar och stör där. Färre intryck och därför större chans att man lyckas höra sin inre röst.

Förra veckan fann vi en intressant trädetalji stugan, en gammal bräda. Herkules står det på den. Man förstår att något har levererats till jordbruket...men vad. Inte ett flygplan troligtigtvis. Jag har sett att det tillverkades tegel på ett bruk som hette Herkules, så det kunde vara det. Sedan trodde jag mig minnas att handvevade mjölkseparatorer kunde ha hetat så, fast det kan vara fel. Men jag tror jag har kommit på vad det var. EN självbindare. Tänk så glada de skulle ha blivit över att kunna binda sådana buntar istället för att hänga allt på hässjor. Självbindaren var på sin tid modern. Det är fantastiskt att se spår av människans uppfinningsrikedom och historia. Bokstäverna på plankan ser likadana ut som på filmen nedan. Eller har någon något annat förslag?




Jag önskar er alla en trevlig och skön helg. Kanske blir det lite drakflygning trots snön. Man vet aldrig.
/ Anette


Kommentarer
Postat av: Katarina

Ha en fin helg du med! Själv ska jag ägna mig åt att låta själen hinna ikapp resten av mig....och se till att bihåleinflammationen ger med sig förstås!

2012-04-21 @ 11:17:28
Postat av: marie

Hoppas din vecka blir lika skön som helgen varit!

Stugliv är härligt, jag håller med.

kram

2012-04-23 @ 09:56:58
URL: http://mariekjerulf.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0